Najczęściej zadawane pytania

Jak aplikować do Programu AKTYWNI LOKALNIE?

Wnioski o wsparcie finansowe/granty na realizację zadania należy składać w systemie AMODIT AKTYWNI-LOKALNIE. Wnioski składane są wyłącznie w formie elektronicznej (należy jedynie wypełnić formularz i załącznik nr 1 w systemie AMODIT).

Do wniosku należy dołączyć:

  • Aktualny odpis z rejestru, w którym wpisany jest klub, zawierający imiona, nazwiska i funkcje osób wchodzących w skład Zarządu lub wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego. Aktualny to znaczy taki, na którym dane są poprawne i zgodne z prawdą.
  • Oświadczenie zgodności – skan podpisanego oryginału lub dokument podpisany elektronicznie. Dokument musi być podpisany zgodnie z reprezentacją podmiotu. Szablon jest do pobrania w systemie AMODIT.
  • Dodatkowy dokument potwierdzający reprezentacię podmiotu (jeśli nie wynika ona z odpisu z rejestru) Iub upoważniający inne osoby (poza statutem i odpisem z rejestru) do reprezentacji podmiotu.
  • Aktualny statut, umowę lub akt założycielski dotyczący prowadzenia przez wnioskodawcę działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu.

Jak załączyć w systemie AMODIT wymagane dokumenty (wymienione w pytaniu 1)?

Aby załączyć wymagane dokumenty, przejdź do początku wniosku – sekcja „Dokumenty” znajduje się na jego początku.

  1. Kliknij w czarny krzyżyk, aby dodać nowe pozycje.
  2. Wybierz, ile wierszy chcesz dodać – zalecamy utworzenie trzech, ponieważ większość beneficjentów załącza:
    • odpis z rejestru,
    • statut lub dokument pokrewny,
    • oświadczenie o zgodności.
  3. Po utworzeniu wierszy dodaj dokumenty, przeciągając pliki do wyznaczonego pola lub wybierając je z dysku. d) Pamiętaj, aby uzupełnić pole „Rodzaj dokumentu” – zgodnie z tym, co zawiera dany plik.

W jakim terminie można realizować zadania?

Zadanie może być realizowane wyłącznie w okresie od 1 maja do 30 listopada 2025 r. W tym terminie muszą być zawarte wszystkie umowy, wystawione i opłacone faktury oraz rachunki.

Czy organizacja może złożyć więcej niż jeden wniosek?

Nie.

Czy wymagane jest składanie dokumentów w wersji papierowej?

Nie.

Kto jest uprawniony do uzyskania wsparcia finansowego/grantu?

O wsparcie finansowe mogą ubiegać się podmioty prowadzące działalność na rzecz dobra publicznego, w tym w szczególności:

  1. Organizacje pozarządowe (NGO)
  2. Podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego takie jak np. spółdzielnie.
  3. Dopuszcza się również udział inicjatyw, które nie posiadają statusu NGO w ścisłym znaczeniu, ale:
    • są zarejestrowane we właściwym rejestrze (np. CEIDG, KRS lub rejestr prowadzony przez ARiMR),
    • prowadzą działalność zgodną z celami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
    • są w stanie przedstawić wymagane dokumenty potwierdzające legalność działania i zgodność z celami konkursu.

W jakiej wysokości można uzyskać wsparcie finansowe/grant na realizację Programu AKTYWNI LOKALNIE?

Maksymalna kwota wnioskowanego wsparcia/grantu w ramach Programu AKTYWNI LOKALNIE wynosi 20 000,00 zł.

Do jakich grup wiekowych może być kierowane zadanie?

Zadanie może być kierowanedo wszystkich grup wiekowych. Nie można jednak złożyć wniosku wyłącznie dla grupy SENIORÓW 55, ponieważ Ministerstwo Sportu i Turystyki uruchomiło oddzielny program dla tej grupy wiekowej.

Jakie koszty można opłacić z dofinansowania w ramach Programu AKTYWNI LOKALNIE?

W ramach dotacji w programie AKTYWNI LOKALNIE można pokryć następujące koszty:

  • zakup niezbędnego do realizacji zadania sprzętu sportowego (w wysokości do 10% kosztów udzielonego wsparcia),
  • trofea sportowe, dyplomy,
  • transport uczestników, urządzeń i sprzętu sportowego (na terenie Polski),
  • wynajem obiektów sportowych oraz urządzeń i sprzętu sportowego,
  • promocja przedsięwzięcia (banery, roll-upy, ulotki, gadžety promocyjne, koszulki promocyjne, koszły przygotowania i prowadzenia strony internetowego oraz Social Mediów) w wysokości do 10% kosztów udzielonego wsparcia,
  • obsługę sędziowską,
  • obsługę techniczną,
  • obsługę medyczną,
  • obsługe informatyczną,
  • obsługę trenerską i instruktorską,
  • wyżywienie (z wyłączeniem słodyczy),
  • zakwaterowanie.

W ramach realizacji zadania ze środków z dotacji nie ma możliwości finansowania nagród innych niż trofea sportowe (puchary oraz statuetki) i dyplomy.

Czy każda organizacja sportowa może uzyskać wsparcie finansowe,niezależnie od kwoty dotacji pozyskanych z innych źródeł do innych zadań?

Tak.

Czy organizacja sportowa, która powstała i uzyskała wpis do odpowiedniego rejestru (KRS/inny) w roku 2025 może złożyć wniosek o wsparcie finansowe w ramach Programu AKTYWNI LOKALNIE?

Tak.

Czy organizacje sportowe będą musiały przewidzieć udział środków własnych w ramach starania się o uzyskanie wsparcia finansowego w Programie AKTYWNI LOKALNIE?

Kosztorys zadania musi przewidywać udział środków własnych lub środków pochodzących z innych źródeł nie mniejszy niż 5% całości kosztów zadania (w przypadku wnioskowania o maksymainą kwotę wsparcia finansowego, tj. 20 000, 00 zł udział własny musi wynosić co najmniej 1052,63 zł. Udział własny może być pokryty np. ze środków jednostek samorządu terytorialnego (w formie pieniężnej bądź udostępnianej infrastruktury – na podstawie stosownej umowy z określeniem kwoty usługi), Unii Europejskiej, sponsorów lub własnych (w tym w postaci pracy wolontariuszy – na podstawie stosownej umowy z wyceną Świadczenia). Udziału własnego nie možna będzie finansować ze środków przekazanych przez Ministerstwo (np. otrzymanych w ramach innych naborów i konkursów).

Czy można ubiegać się o wsparcie finansowe do obozu sportowego?

Nie.

Czy można ubiegać się o wsparcie finansowe w zakresie organizacji wydarzeń e-sportowych?

Warunki konkursu nie przewidują organizacji wydarzeń e-sportowych.

Czy pobieranie składek członkowskich od członków klubu należy rozumieć jako pobieranie opłat od uczestników przedsięwzięcia?

Nie, w przypadku gdy udział uczestnika bezpośredniego w zadaniu nie jest uzależniony od składki członkowskiej i ježeli pobierane składki członkowskie są wykorzystywane do realizacji innych przedsięwzięć statutowych, niekoniecznie adresowanych do członków organizacji.

Tak, w przypadku, gdy udział uczestnika bezpośredniego w zadaniu jest bezpośrednio uzależniony od wniesienia składki członkowskiej. Informację o rodzaju oraz wysokości opłat należy doprecyzować w polu „Deklaracja pobierania lub nie pobierania środków od uczestników zadania”.

Czy można wprowadzać jakiekolwiek zmiany do wniosku o udzielenie wsparcia finansowego po podpisaniu umowy?

Tak, ale wyłącznie w uzasadnionych przypadkach, w porozumieniu z Operatorem.

Za uprzednią, pisemną zgodą Operatora, można dokonać:

  • zmiany terminu i miejsca realizacji formy wsparcia ujętej we wniosku o wsparcie finansowe;
  • zmiany liczby osób prowadzących zajęcia sportowe.
  • Pozostałe zmiany dokonywane są w formie aneksu do umowy.

Czy we wniosku można podać konto bankowe w banku mającym siedzibę poza granicami Polski lub konto dewizowe w banku mającym siedzibę na terenie Polski?

Konto wskazane we wniosku musi funkcjonować w banku prowadzącym działalność na terenie Polski i być kontem złotówkowym. Nie ma obowiązku zakładania oddzielnego konta bankowegona potrzeby grantu. Należy podać numer konta organizacji, nie prywatny.

Czy jeżeli w danej organizacji jest kilka/kilkanaście osób upoważnionych do reprezentowania organizacji i składania oświadczeń woli to czy wszystkie muszą być wymienione w tabeli dot. osób upoważnionych do reprezentowania organizacji.

Nie. W tabeli wymagana jest ta liczba osób, która jest zgodnie ze statutem wymagana do reprezentowania. Należy jednak pamiętać, że wskazane osoby będą zobligowane do podpisywania dokumentów.

Jakie kryteria stosowane są przy wyborze wniosków?

Przy wyborze wniosków stosowane będą następujące kryteria:

  • szczegółowość i poprawność przygotowania informacji merytorycznych wymaganych programem (możliwe do uzyskania 0-40 pkt),
  • liczba uczestników zadania – bez osób prowadzących aktywności sportowe (możłiwe do uzyskania 0-10 pkt),
  • oszczędność i racjonalność kalkulacji kosztów realizacji zadania z uwzględnieniem środków własnych (možliwe do uzyskania 0-15 pkt),
  • wysokość ewentualnych opłat pobieranych od uczestników Programu – opłaty startowe, opłaty za zajęcia (możliwe do uzyskania 0-5 pki),
  • udział wolontariuszy w realizacji zadania (možliwe do uzyskania 0-5 pkt), promocja akływności fizycznej w społeczeństwie oraz prozdrowotnych, społecznych, edukacyjnych i wychowawczych wartości sportu (możliwe do uzyskania 0-20 pkt),
  • udział uczestników o niższym statusie ekonomicznym (możliwe do uzyskania 0-5 pkt).

Co zrobić w sytuacji gdy jest problem z wypełnieniem poszczególnych rubryk wniosku (brak edycji wymaganych pól wniosku lub załączników itp.)

Należy zapisać wniosek i odświeżyć strong, a w przypadku dalszego występowania jakiegokolwiek problemu technicznego wynikającego z obsługi elektronicznego generatora wniosków AMODIT, należy zgłaszać pod adresem amodit@orlysportu.pl

Gdzie należy zgłaszać problemy merytoryczne z wypełnieniem wniosku?

Pozostałe problemy dotyczące składania wniosków o wsparcie finansowe/granty na organizację wydarzeń sportowych (merytoryczne/inne) należy zgłaszać drogą e-mali: kontakt@aktywni-lokalnie.pl lub telefonicznie (numery telefonów do kontaktu zamieszczone na stronie www.aktywni-lokalnie.pl w zakładce kontakt).

Czy jeżeli mam założone konto w systemie AMODIT Mikrogranty lub w AMODIT obsługiwanym przez MSIT lub LZS to czy w systemie AMODIT AKTYWNI LOKALNIE muszę ponownie od początku wprowadzać dane organizacji i nadawač nowe hasła i loginy?

Tak. Jest to niezbędne. System AMODIT AKTYWNI LOKALNIE jest odrębnym generatorem wniosków.

Czy po wysłaniu wniosku w systemie AMODIT AKTYWNI LOKALNIE należy wydrukować wniosek i załączniki, podpisać i ponownie załączyć skan do systemu AMODIT?

Nie, na etapie wnioskowania o dotację nie podpisujemy wniosku. Formularz główny, załącznik nr 1 i umowa będą podpisywane elektronicznie po zakwalifikowaniu organizacji do dofinansowania.

Czy w części Wniosku (Formularza głównego) dot charakterystyki kosztów należy podać szczegółową kalkulację kosztów?

Tak. Ocenie będzie podlegać oszczędność i racjonalność kosztów. Bez szczegółowej kalkulacji taka ocena będzie niemożliwa.

Czy dostępne będą w formie elektronicznej grafiki Programu Aktywňi Lokalnie i czy będzie konieczność ich wykorzystania?

Program Aktywni Lokalnie jest finansowany ze środków publicznych i jego promocja będzie musiała zawierać logotypy MSIT, Programu Aktywni Lokalnie i FOS.

Wnioskodawcy wyłonieni do dofinansowania otrzymają do wykorzystania elektroniczne wersje baneru, roll-upu, wkładki do medalu, itp. do wykorzystania w działaniach promocyjnych wydarzeń/zajęć sportowych organizowanych w ramach Programu.

Czy wszystkie osoby zaangażowane w realizacię Programu Aktywni Lokalnie muszą być sprawdzone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym i w Rejestrze Karnym?

Tak – w przypadku gdy zajęcia sportowe i wydarzenia sportowe realizowane w ramach składanego wniosku obejmują dzieci i młodzież.

Nie – w przypadku gdy zajęcia sportowe i wydarzenia sportowe realizowane w ramach składanego wniosku obejmują wyłącznie osoby dorosłe.

Czy wolontariusze muszą podpisywać jakiekolwiek dokumenty poświadczające ich zaangażowanie w realizację wnioskowanego wydarzenia/zajęć sportowych?

Tak – organizacja sportowa jest zobligowana do podpisania Porozumienia wolontarystycznego z wolontariuszem i karty rozliczającej wykonanie pracy w ramach wolontariatu i przygotowanie na potrzeby rozliczenia Zestawienia świadczeń wolontarystycznych realizowanych w ramach zadania.

Czy okres realizacji zadania obejmuje również rozliczenie?

Na rozliczenie realizacji zadania Wnioskodawcy mają czas maksymalnie do 15 grudnia 2025. Przy czym, zgodnie z umową, każdyWniosek musi być rozliczony do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu realizacji zadań wskazanym we wniosku i harmonogramie. Np. jeżeli realizacja zadania wskazana we wniosku kończy się 15 lipca – terminem rozliczenia danego wniosku jest 31 sierpień 2025, jeżeli kończy się 30 listopada – terminem rozliczenia jest 15 grudzień 2025. Terminy te są nieprzekraczalne.

Czy można wycofać złożony wniosek o poprawy w systemie AMODIT?

Tak, ale tylko jeśli nie został jeszcze poddany ocenie (tzn. jego status nie zmienił się na inny niż „Złożenie wniosku”).

Jaki jest czas na podpisanie umowy?

Po otrzymaniu w systemie AMODIT umowy od Opiekuna Projektu jest 14 dni na jej podpisanie. Umowa będzie podpisywana poprzez system AMODIT Trust Center, który umożliwia elektronicznie podpisanie dokumentu. Dlatego bardzo ważne jest wpisanie w formularzu głównym i sprawdzenie poprawnoścİ podanych adresów e-mail i numerów telefonów.

Na jakie zadania można otrzymać dotację?

W ramach programu Aktywni Lokalnie można otrzymać wsparcie na organizację otwartych, ogólnodostępnych imprez oraz zajęć sportowo-rekreacyjnych. Aktywni Lokalnie to program, który ma na celu dofinansowanie przede wszystkim małych i średnich projektów skierowanych do środowisk lokalnych. Z dofinansowania nie można organizować obozów sportowych.

  • #aktywnilokalnie
  • #ruchtozdrowie
  • #sportdlawszystkich
  • #łączymypokolenia
Dofinansowano ze środków budżetu państwa, których dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki.